Jupiler 0,0% laat alcoholvrije biermarkt groeien

"Eind mei zullen we met Jupiler 0,0% het totale jaarvolume van Jupiler NA al geëvenaard hebben"

Vrijdag 12 mei 2017 — 100% bier, 0% alcohol. Dat is de belofte van Jupiler 0,0%. Het alcoholvrije pilsmerk dat sinds begin december in de winkel ligt, weet duidelijk te bekoren. Op 4 maanden tijd werd al twee en halve keer meer Jupiler 0,0% verkocht dan Jupiler NA in dezelfde periode vorig jaar. Ondanks het feit dat de alcoholvrije biermarkt nog steeds relatief klein is in België, zorgt het segment wel voor groei in een dalende markt. "Jupiler 0,0% is belangrijk omdat het consumenten in staat stelt een positieve keuze te maken voor bier maar niet noodzakelijk de alcohol. Het resultaat is tot in de horeca voelbaar. We zijn trots dat we met onze meest recente innovatie kunnen bijdragen aan deze nieuwe stap naar een meer verantwoord alcoholgebruik. En dit is nog maar het begin".

 

Ja! We zaten erop te wachten...

Het was te verwachten dat de nieuwste Jupiler innovatie een grote stap zou betekenen voor het merk en bij uitbreiding voor het alcoholvrije segment in bierland België. "Ik herinner mij de scepsis toen we eind oktober Jupiler 0,0% aan het publiek presenteerden. Zaten we hier nu met z'n allen op te wachten?", zegt Arnaud Hanset, Directeur Marketing bij AB InBev. "Het doet me dan ook plezier te moeten vaststellen dat de eerste resultaten zeer bemoedigend zijn, om niet te zeggen fantastisch.

"Als we van begin 2017 tot nu vergelijken met vorig jaar dan zien we dat we op 4 maanden tijd al twee en halve keer meer Jupiler 0,0% verkocht hebben dan Jupiler NA in dezelfde periode vorig jaar. Momenteel kent 60% van de Belgen al het merk Jupiler 0,0%. Hiermee staat Jupiler 0,0% al op gelijke hoogte als Jupiler NA. Een huzarenstukje als je weet dat Jupiler NA in de markt aanwezig was sinds begin jaren ’90 en dus gedurende een langere periode deze merkbekendheid kon opbouwen", zegt Arnaud Hanset.  "Meer en meer mensen kennen dus het product en willen het ook daadwerkelijk kopen. Zo is de consumentenoverweging om Jupiler 0,0% te kopen eind maart 3 keer hoger voor Jupiler 0,0% dan voor Jupiler NA in dezelfde periode vorig jaar". 

 

Mindshift in retail en horeca

Drie vierde van het gerealiseerde volume werd gehaald uit de retail. "We merkten snel dat de vraag naar Jupiler 0,0% crescendo ging na de eindejaarsfeesten", zegt Benoit Bronckart, Directeur Retail bij AB InBev. "We geloven sterk in het lange termijnpotentieel van alcoholvrij bier maar het staat nog niet op het boodschappenlijstje, vandaar het grote belang van secundaire plaatsingen in de winkel en van sampling, want mensen moeten het proeven om overtuigd te raken van de kwaliteit. Momenteel hebben we al 750 000 van de 1 000 000 aangekondigde samplings gerealiseerd". 

Ook in de horeca is de trend duidelijk zichtbaar. "Jupiler 0,0% is momenteel beschikbaar in zo'n 5500 horeca zaken en naargelang onze vertegenwoordigers meer zaken afwerken, zal dit nummer alleen maar stijgen. Het enthousiasme bij de horeca is groot", zegt Glendal Vandenbempt, Directeur Horeca bij AB InBev. "Het grootste verschil met vroeger is dat de horeca uitbaters nu zelf vragende partij zijn om alcoholvrij bier op de kaart te zetten terwijl we vroeger toch vaak moesten aandringen. Onze horeca uitbaters kunnen hun verantwoordelijke rol nu nog beter vervullen, en dat is een belangrijke troef naar de klant toe". 

 

Groter dan een merk in een groter wordende markt

"Met dergelijke resultaten kan je uiteindelijk alleen maar vaststellen dat Jupiler 0,0% de taboe's doorbreekt en dat consumenten meer dan ooit een positieve keuze maken voor bier zonder alcohol. Het is iets dat groter is dan een merk, dat is iets waar we allemaal bij winnen", zegt Jean-Jacques Velkeniers, Business Unit President Europe West bij AB InBev. "Het marktaandeel van het totale alcoholvrije biersegment (Jupiler + Hoegaarden) van AB InBev in België bedraagt hiermee 83,5%, of een stijging van 10% in vergelijking met vorig jaar. Al blijft de alcoholvrije biermarkt vooralsnog klein".

"Bovendien helpt het succes van Jupiler 0,0% ons om op schema te blijven om onze Global Smart Drinking Goals te halen, waarbij we tegen 2025 één vijfde van ons volume in alcoholarme of alcoholvrije bieren willen realiseren. Het is nog vroeg en de weg is nog lang maar het stemt me als verantwoordelijke voor de Belgische markt tevreden dat we met het populairste biermerk in België deze stap naar een meer verantwoord alcoholgedrag hebben kunnen zetten en het werk van zoveel medewerkers beloond wordt met resultaten in de markt", besluit Jean-Jacques Velkeniers.