Jupiler 0.0% verkozen tot Product van het jaar

De prijs “Product van het jaar” wordt officieel uitgereikt op dinsdag 6 februari

  • Jupiler 0.0% meest positieve score in non-alcoholische biercategorie
  • Goede kwaliteit meest overtuigende argument voor aankoop niet -alcoholische dranken
  • Meer van de helft van de consumenten ziet het nut van non-alcoholisch bier  

Een online panel van meer dan 500 consumenten en een groep van 122 gezinnen proefden en kozen Jupiler 0.0% als Product van het jaar in de categorie niet-alcoholische bieren. Het is al de tweede prijs die Jupiler 0,0% ontvangt, vorig jaar werd het bier beloond met de World Beer Award. Ook nu scoort het bier het allerbest op vlak van aankoopintentie, aantrekkelijkheid én innovatie. Het online panel gaf Jupiler 0.0% de hoogste globale score. De testgezinnen loven dan weer de echte biersmaak en 10% beloont de smaak met de maximale score van 10/10. “We zijn erin geslaagd om ons alcoholvrij bier te doen smaken als écht pilsbier. Dat blijkt nu ook uit de ervaring bij de testgezinnen. Het bier heeft het hele brouwproces doorlopen. Pas aan het einde wordt de alcohol eruit gehaald dankzij een unieke de-alcoholisatietechniek,” zegt een trotse Jean-Jacques Velkeniers, AB InBev President BU West. De prijs “Product van het jaar” wordt op dinsdag 6 februari uitgereikt.


Consumenten die niet-alcoholische bieren drinken, doen dat in eerste instantie omwille van de goede kwaliteit van het product (36%), het merk (27%) en de ingrediënten (13%). Jupiler 0.0% heeft in haar categorie de meest positieve perceptie en 40,1% van het panel, het hoogste percentage, out zich als “mogelijke consument.” De non-alcoholische Jupiler verleidt volgens deze bevraging vooral 45- tot 64 jarige, Nederlandstalige, mannelijke bierliefhebbers. “Het is goed dat steeds meer mensen open staan voor de categorie van alcoholvrij bier. Eerder zagen we al dat jongeren enthousiast zijn. Tegen 2025 willen we in totaal 20% van ons wereldwijde biervolume doen bestaan uit niet-alcoholische of laag-alcoholische dranken,” zegt Jean-Jacques Velkeniers, AB InBev President BU West. “Wie het bier proeft, is snel overtuigd door haar sterke body en smaak.”

Drie kwart testgezinnen overtuigd dat ze Jupiler 0.0% opnieuw zullen kopen

De smaak van Jupiler 0.0% kreeg van 10% van de testgezinnen de hoogst mogelijke score van 10 op 10, 12% gaf 9 op 10 en 25% 8/10. Gemiddeld kreeg de smaak van dit testpanel 7,02/10 punten. Voor de helft van de testers was het niet de eerste keer dat ze Jupiler 0.0% dronken. Na de test was drie kwart van de consumenten bovendien overtuigd om het niet alcoholische bier vaak tot regelmatig opnieuw te kopen. Volgens het overgrote deel van de gezinnen nodigde de verpakking uit om te proeven, met een gemiddelde score van 7,38/10, en zag het bier er ook goed uit, score van 7,35/10.  Gevraagd om Jupiler 0.0% in enkele woorden te beschrijven, verschenen vooral woorden als “echte biersmaak”, “zoals gewoon bier”, “schuimend”, “licht”, “fris”.

55% consumenten vindt niet-alcoholische dranken nuttig

De bierliefhebbers uit het online panel die Jupiler 0.0% al proefden, gaven de smaak een positieve score van 7.3 op 10.  In vergelijking met de testgezinnen, was het online panel iets minder vertrouwd met Jupiler 0.0%: 61,3% van had het product niet eerder geprobeerd, ondanks een bekendheid bij 82% bij diezelfde bierliefhebbers. Belangrijkste twijfel: waarom alcoholvrij bier drinken? Toch ziet meer dan de helft (55%) van de bierliefhebbers nu al het voordeel in de combinatie 0% alcohol, 100% smaak. “Dit is substantieel, zeker als je weet dat de categorie van de alcoholvrije bieren zo jong is. Wij geloven dat er voor elk moment een aangepast bier is en dat mensen soms wel een bierervaring willen maar niet noodzakelijk de alcohol,” zegt Dimitri Van Loock, Jupiler Marketing Manager. “Wij willen inzetten op verantwoord alcoholverbruik. Een verantwoorde keuze van de consument start met een groot aanbod aan alcoholarme of –vrije bieren. Als leider in de biersector zien we het dan ook als onze morele rol om een voortrekkersrol te spelen om deze bieren groot te maken in België,” vult Jean-Jacques Velkeniers aan. Jupiler 0.0% vertegenwoordigt in z’n eentje nu al 1 % van de hele Belgische biermarkt, dat wil zeggen dat 1 op 100 gedronken bieren in België een Jupiler 0.0% is.

Product van het jaar

Het logo 'Gekozen product van het jaar' werd in 1987 in Frankrijk opgericht en is nu bekend en erkend door 2 op 3 Belgische consumenten. In België is het logo qua vertrouwen het nummer 1 in alle categorieën, wat betreft consumenten en intentie om te kopen. De ‘Gekozen product van het jaar’ prijs is gebaseerd op een strikte methode die consequent wordt toegepast in meer dan 40 landen. De test wordt uitsluitend uitgevoerd door een onafhankelijk instituut (GfK in België) dat zowel de neutraliteit als de representativiteit van de steekproef en de authenticiteit van de resultaten garandeert. Dit jaar werd de myShopi-tool toegevoegd en gelinkt aan de GfK-studie om zo voedselproducten te evalueren op basis van een echte test bij 120 gezinnen.

Contacteer ons
Laure Stuyck Woordvoerder , AB Inbev
Laure Stuyck Woordvoerder , AB Inbev